Storslam – Volvo vann både Bästa Kompetenssatsning och Innovation 2014

Kom och titta på Volvos dubbelvinnande bidrag den 7 september!

Anmäl dig här

Foto: Jesper Zerman

Det har blivit enklare att arbeta hos Volvo Group
Inför en stor lansering av flera nya IT-tjänster valde Volvo att lägga om sin strategi kring internkommunikationen – genom att tänka externkommunikation. Med hjälp av interna ambassadörer och reklam via flygblad och mailutskick, behandlade de sina medarbetare som kunder och skapade en kampanjsajt för de nya utbildningarna. Sajten var en portal som slussade användaren vidare till befintliga kanaler för kunskap och lärande.

Enkel användning inspirerar till lärande
Kampanjen blev mycket framgångsrik och gjorde att användandet av de befintliga lärresurserna ökade från 5000 till 15000 i månaden. Istället för att som tidigare sitta och vänta på nya utbildningar, har användarna blivit aktiva i att söka upp den kunskap de behöver, när de behöver den.

Effektiv lansering och aktiva användare ger affärsnytta
Affärsnyttan blev omedelbart påtaglig. Utrullningarna av de nya IT-tjänsterna har kunnat snabbas på och gamla tjänster har kunnat stängas ner fortare. Just-in-time lärandet har också minskatantalet supportärenden, och allt sammantaget innebär lägre kostnader för Volvo.

– Jag har aldrig tidigare tävlat i nåt på mitt jobb, det här är skitkul! säger Sara Järpendal på Volvo Group. Varje månad ser vi nya möjligheter i hur vi kan jobba med det här konceptet som vi har tagit fram. Vi har verkligen gjort något bra och att få den bekräftelsen utanför Volvo är jätteroligt. Att vi kan göra det här visar att alla kan det.

– Det är roligt när man har världens bästa kund som är villiga att sticka ut hakan och prova något nytt. Och att tänka externkommunikation fast för internkommunikation… Sug på den! säger Maverick by Sigma stolt.

Den 7 september i Stockholm har du möjlighet att få se Volvos vinnande bidrag. Eventet är kostnadsfritt, men platserna begränsade. TILL ANMÄLAN